Werken aan een meer inclusieve arbeidsmarkt

Tijdens de Innovatie Track van Futureproof Online werkte Marijke aan een vraagstuk van impact onderneming Ictoria. Samen met haar teamgenoot ontwikkelde ze een online community ‘De Proofclub’. In dit blog lees je meer over het werk van Ictoria en hoe Marijke een bijdrage leverde aan hun missie voor een meer inclusieve arbeidsmarkt.

Meer inclusie op de arbeidsmarkt

Eerder kon je in dit blog al lezen waar Ictoria voor staat en hoe zij bijdragen aan meer inclusie op de arbeidsmarkt in Nederland. In een notendop: Ictoria is een allround media vormgevingsbureau dat mensen met onontdekte talenten intern opleidt en laat uitstromen naar partnerorganisaties. Bij Ictoria zien ze beperkingen juist als talenten en zorgen ze ervoor dat we samen anders kijken naar mensen met een fysieke of psychische uitdaging. Dit klonk voor Rotterdamse impactmaker Marijke als muziek in de oren. In haar werk houd ze zich namelijk al dagelijks bezig met communicatie richting sociaal ondernemers bij Voor Goed Agency, een stichting die zich richt op het versterken en professionaliseren van het ondernemersklimaat voor sociaal ondernemers in Rotterdam. Samen met haar teamgenoot Isa ging ze aan de slag met het vraagstuk van Ictoria: ‘Hoe kunnen we mensen ondersteunen die een een fysieke of psychische uitdaging hebben en op dit moment niet werken of geen opleiding volgen; hoe kunnen zij met een goed gevoel de dag afsluiten, een gevoel van eigenwaarde krijgen en hun talenten ontdekken?’

Het antwoord: een laagdrempelige online community

Met behulp van Design Thinking onderzochten Marijke en Isa wat de belevingswereld is van de doelgroep en wat voor hen belangrijke waarden zijn. Na verschillende interviews en brainstormsessies ontdekten ze dat het voor hen heel belangrijk is om te voelen dat je onderdeel bent van een groep, ze aan laagdrempelige doelen kunnen werken en het gevoel hebben dat ze iets bijdragen. Het eindresultaat: een online community waarin leden elkaar door middel van laagdrempelige opdrachten via een interactief Miro-bord beter leren kennen. De naam van deze groep werd ‘De Proofclub’.

Afbeelding met foto van Marijke en het prototype van 'De Proofclub'.
Marijke en het prototype van ‘De Proofclub’

Hoe gaat ‘De Proofclub’ in z’n werk?

Marijke: “Uiteindelijk is het doel van de Proofclub dat de leden samen een activiteit vinden die past bij hun gedeelde interesses en waar ze iemand anders mee kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan wandelen met senioren of helpen bij de lokale bibliotheek.” Het idee is dat lokale organisaties hier uiteindelijk bij betrokken worden, waardoor leden een bijdrage kunnen leveren aan de lokale samenleving en hiermee ontdekken waar hun talenten liggen. Het inzicht in hun talenten biedt de mogelijkheid om weer na te denken over toekomstig werk of een opleiding. “Ictoria kan hier een rol bij spelen als verbindende partij door de eerste groepen op te zetten en te begeleiden met een community manager. Daarnaast betrekken ze op deze manier meer lokale organisaties bij hun missie. Met een ‘Ictoriaan’ in elke organisatie kan Ictoria namelijk meer bewustzijn creëren over de talenten van mensen met een mentale of fysieke uitdaging.”

 

“Je leert veel over de wereld van impact ondernemen en ik ben van mening dat iedereen deze kennis zou moeten hebben om de wereld van morgen vorm te geven en beter te begrijpen.” – Marijke

 

Nieuwe energie en inspiratie

Marijke over haar deelname: “Ik heb met name veel nieuwe energie gekregen van het programma en wil Design Thinking binnen mijn dagelijkse werk vaker toepassen. Ook heeft het mijn vlammetje voor sociaal ondernemerschap verder aangewakkerd omdat ik erg geïnspireerd ben geraakt door Ictoria. Ik haal veel voldoening uit direct contact met de mensen waar je het voor doet, daar wil ik mij meer op gaan focussen. Het programma is heel toegankelijk en je leert veel inspirerende ondernemers en deelnemers kennen die allemaal affiniteit hebben met maatschappelijke vraagstukken en daar een steentje aan willen bijdragen. Je leert veel over de wereld van impact ondernemen en ik ben van mening dat iedereen deze kennis zou moeten hebben om de wereld van morgen vorm te geven en beter te begrijpen. De Innovatie Track is in mijn ogen ook heel waardevol omdat je gekoppeld bent aan een ondernemer waardoor je een direct kijkje in de keuken neemt.”

Afscheid nemen bestaat niet

Marijke blijft in contact met Ictoria om samen te verkennen hoe ze dit project kunnen vervolgen. Tijdens het Pitch Event wonnen Marijke en Isa business coaching van PwC die ze hiervoor kunnen gebruiken. Verder blijft ze zich binnen haar werk bij Voor Goed Agency inzetten voor sociaal ondernemers in Rotterdam: “Hier ga ik de extra opgedane kennis en energie voor inzetten!”

Benieuwd of ons online programma ook iets voor jou is? Bekijk dan deze pagina of check de sneak preview van onze e-learning! Ben je een impact ondernemer en wil jij ook gemotiveerde jongeren aan een vraagstuk laten werken? Stuur dan een mail naar Inger.