Futureproof deelnemers aan de slag voor sociale onderneming Taaly

De afgelopen tien weken werkten Luka (21), Danique (25) en Rowyan (25) aan een vraagstuk van sociale onderneming Taaly. Taaly is een innovatief platform dat nieuwkomers verbindt met Nederlandse taalmaatjes. In dit blog lees je meer over het werk van Taaly en hoe onze deelnemers een bijdrage leverden aan hun missie. 

Futureproof Online: Innovatie Track

Luka, Danique en Rowyan (team Taaly) deden tijdens ons online programma mee aan de Innovatie Track. Tijdens deze track gaan deelnemers aan de slag met een vraagstuk van een bestaande sociale of duurzame ondernemer waarmee ze directe impact maken én ontdekken hoe het is om voor een impact first organisatie te werken. Team Taaly: “De focus op sociale impact maken sprak ons direct aan toen we over het programma lazen via de socials en de website. Ook leek het ons een perfecte kans om meer hands-on ervaring op te doen tijdens en na onze studies, meer te leren over sociaal ondernemerschap en verder te gaan met onze eigen ontwikkeling.”

 

Wat is Taaly?

Taaly ontwikkelde een app waarbinnen Nederlanders als taalmaatje aan nieuwe Nederlanders gekoppeld worden op basis van interesses en achtergrond. Door middel van videobellen gaan zij met elkaar in gesprek en kunnen nieuwkomers op een laagdrempelige manier de Nederlandse taal leren. Volgens Taaly zijn deze informele gesprekken dé manier om hun Nederlandse spreekvaardigheid te verbeteren. Een goede spreekvaardigheid is van enorm belang voor de mogelijkheden die nieuwkomers hebben. Niet alleen op de arbeidsmarkt, maar ook in het vormen van sociale contacten. Luka, Danique en Rowyan: “Een zeer mooi initiatief dus, waar wij graag ons steentje aan bijdragen.”

 

Taalmaatjes werven

Team Taaly: “Om Taaly tot een succes te maken zijn er natuurlijk wel genoeg taalmaatjes nodig. Daarom focusten wij ons tijdens Futureproof vooral op het onderzoeken van hoe we mensen het beste kunnen motiveren om taalmaatje te worden en te blijven. Dit deden we onder andere door de behoeften van potentiële taalmaatjes te achterhalen en verschillende wervingsteksten te testen onder de doelgroep.” Uiteindelijk hebben Luka, Danique en Rowyan een online campagne opgezet voor Taaly en ook de website aangepakt. Het resultaat? Negentig nieuwe taalmaatjes! Misschien ben jij ook een gesponsord bericht tegengekomen op Instagram?

Van links naar recht drie Futureproof Online deelnemers: Rowyan, Luka en Danique.
Team Taaly: Rowyan, Luka en Danique.

 

Team Taaly over hun deelname aan Futureproof Online

Luka, Danique en Rowyan: “We vonden het programma erg leuk, uitdagend en leerzaam. Zo hebben we met het Design Thinking proces geleerd om naar de behoeften van doelgroepen te kijken en stapje voor stapje creatieve oplossingen te bedenken. Een leuk onderdeel hiervan was het interviewen van de doelgroep. Hierdoor ontdekten we ook bij de complexiteit van het probleem om taalmaatjes te werven. We moesten lastige keuzes maken om te bepalen waar we ons echt op wilden focussen en leerden hierdoor uiteindelijk hoe we creatief, iteratief en coöperatief passende oplossingen konden bedenken en uitvoeren. Juist hierdoor hebben we veel uit dit trainingsprogramma gehaald. Zo hebben we niet alleen meer geleerd over de kracht van sociaal ondernemerschap en Design Thinking, maar heeft Futureproof ons ook erg geïnspireerd. Het is met name erg mooi om te zien wat voor positieve veranderingen je teweeg kan brengen als je gewoonweg begint met het oplossen van een probleem dat je zelf heel belangrijk vindt. Het denken in mogelijkheden en het stapje voor stapje uitwerken hiervan is zeker een waardevolle ervaring die we meenemen vanuit het programma.”

 

Wil jij ook jouw talenten inzetten om positieve impact te maken en de wereld een stukje mooier, socialer en duurzamer te maken? Meld je dan ook aan voor ons online programma!