Futureproof oplossingen voor sociale en duurzame problemen door heel Nederland

In de afgelopen maanden vonden er ruim acht Futureproof pitch events plaats, van Eindhoven tot in Groningen. Onze deelnemers bedachten ‘futureproof’ oplossingen voor sociale en duurzame problemen door heel Nederland. De thema’s liepen net zo uiteen als de steden waarin Futureproof te vinden is: van consuminderen tot klimaatdepressie en van eenzaamheid onder jongeren tot verantwoord omgaan met het internet. Benieuwd naar de impact projecten per programma? Lees snel verder. 

Consuminderen, digitale detox en eenzaamheid verminderen met Futureproof ‘in jouw stad’

In Eindhoven, Groningen, Zwolle en Nijmegen werkten in totaal ruim 40 deelnemers aan een oplossing voor een sociaal of duurzaam probleem dat zij belangrijk vinden. Zo bedacht team Digi Detox in Eindhoven een oplossing voor het eindeloos scrollen op social media waarvan we allemaal weten dat het niet goed is voor je mentale gezondheid. Ze maakten een kalender met kaartjes met een opdracht of vraag erop die je op je telefoon plakt en waarmee je jezelf uitdaagt om bewuster te zijn van je telefoongebruik en meer in het hier en nu te leven. Uiteindelijk ging de juryprijs (6 uur business coaching van PwC) naar Jana met haar project Dare2Share waarmee ze sociale impact wil maken door mentale gezondheid meer bespreekbaar te maken. Want stel jezelf eens de vraag: hoe vaak zeg je ‘prima’ of ‘goed’ als iemand aan jou vraagt hoe het gaat, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo goed gaat?

In Groningen zetten Dorien, Anique en Niels hun event Swappy Day op: een swap event niet alleen voor kleding zoals de meesten het kennen, maar juist ook voor andere spullen. Drie maart vond hun eerste event plaats in The Social Hub en het was een groot succes met ruim 100 bezoekers! Tijdens het pitch event bracht het team De Vervuilers klimaatdepressie onder de aandacht. Met een spel willen zij bewustwording creëren over wat je zelf kunt doen om klimaatverandering tegen te gaan. Dit zorgt namelijk voor een minder machteloos gevoel en kan daarmee ook klimaatdepressie verminderen. De juryprijs ging naar Luuk en Sanne met hun concept Bend’r waarmee ze het werkgeluk van werknemers willen verhogen. Het is een bord waarop jij en je collega’s kunnen aangeven hoe je je die dag voelt en wat je nodig hebt. Hier kan vervolgens op ingespeeld worden zodat er in alle behoeftes wordt voorzien en het plezier op de werkvloer vergroot wordt.

Links: prototype Bend'r, rechts: prototype Digi Detox
Links: prototype Bend’r, rechts: prototype Digi Detox.

Ook in Zwolle was er aandacht voor het klimaat met het project De Tijd Tikt dat bewustwording over het klimaatprobleem vergroot en mensen aanzet tot actie d.m.v. een spel. Gaby maakte tijdens het programma werkelijkheid van haar ondernemersidee Curly Tails waarmee ze de positieve impact van een meer veganistische levensstijl laat zien. De juryprijs in Zwolle ging naar MindMap van Lars: een platform om mentale zorg meer toegankelijk te maken. Hier vind je alles van podcasts tot hulpinstellingen en relevante social media accounts rondom dit thema.

Pitch event in Zwolle bij BREiNN
Pitch event in Zwolle bij BREiNN

In Nijmegen vond het laatste pitch event van het afgelopen kwartaal plaats. Deelnemers Anke, Luc en Merel ontwikkelden hun Skill Box. Het idee: geef je skills cadeau in plaats van steeds maar weer nieuwe dingen te kopen waar de ontvanger misschien niet eens gebruik van maakt. Denk aan skills zoals samen bier brouwen, een dagje weg, koken, etc. Terna ontwikkelde een inspiratiesessie met het thema inclusiviteit en diversiteit voor professionals in het onderwijs. Dit wil zij verder gaan uitwerken tot workshopsessies die op diverse scholen gegeven kunnen worden. De eerste aanvragen zijn al binnen! Usher kwam erachter dat hij graag workshops ‘Growth Mind’ wil aanbieden. Zijn eerste editie was verkocht aan 12 supporters en daarna heeft hij twee extra sessies bij Jongerenlab mogen geven aan vrijwilligers en jongeren. Al bij al een geslaagde eerste editie van Futureproof in Nijmegen. 

Sociale en duurzame concepten vanuit het VO & MBO

Futureproof draait ook programma’s op het MBO en VO, onder andere in Drachten bij ROC Friese Poort, in Leeuwarden op het Aeres MBO en in Amsterdam op het Van Huygens College. Na veertien weken impactplannen schrijven, een marketingplan maken, leren pitchen, inleven in de doelgroep, testen, feedback ophalen en prototypes maken, hebben ze de resultaten gepitcht.

In Drachten ontving Wijs-online de juryprijs met hun lesaanbod voor docenten om kinderen bij te leren over verantwoord gedrag op het internet. Dit was geen makkelijke keuze, want ook de ideeën van de andere teams waren erg goed: Go Grow – een banenmarkt om werkzoekende jongeren te koppelen aan de juiste werkgevers en Tijdmachine – een spel om eenzaamheid onder jongeren én ouderen te verkleinen. Dit pitch event vond plaats in de Sluisfabriek, een oude machinefabriek die nu fungeert als broedplaats voor impact ondernemers en makers in Drachten. Benieuwd hoe zo’n pitch event eruit ziet? Bekijk hier de aftermovie die één van de studenten maakte.

Futureproof groep Aeres Life Sciences in Leeuwarden
Futureproof groep Aeres Life Sciences in Leeuwarden

In Leeuwarden bedachten de studenten van de opleiding Life Sciences vanuit de SDG’s allemaal verschillende oplossingen voor sociale en duurzame uitdagingen. Zo ontwikkelde team Make met Pake een werk- en ontmoetingsplaats voor eenzame ouderen. Hier kunnen ouderen samen deelnemen aan activiteiten van jam maken tot een vogelhuisje bouwen. Bij alle activiteiten staat verbinding centraal. Mental Mind peilde door middel van een enquête hoe het ervoor staat met de mentale gezondheid van Leeuwarders. Wél ieder jaar je auto laten keuren maar niet je mentale gezondheid? Hier steekt Mental Mind een stokje voor. Team Ready to go biedt een gezonder en goedkoper alternatief aan voor mensen met drukke schema’s die normaal voor de oranje app kiezen, oftewel Thuisbezorgd. Last but not leastGroenteboertje maakt kennis over groente en fruit leuk door middel van een kaartspel. Het spel is getest op basisscholen en het ontwerp sprak de leerlingen erg aan: ”Mogen we nog een keer?”, was de vraag aan de juf. Dan weet je dat je goed zit.

De groep leerlingen van het Van Huygens College in Amsterdam zetten vol in op samenwerking. Eén van de teams organiseerde namelijk een escape room waarbij een ander team de catering verzorgde. De achterliggende gedachte was het aanbieden van een leuke activiteit voor kinderen uit gezinnen met een lager inkomen. Tijdens het prototypen kwamen de leerlingen erachter dat een escape room toch wel veel organisatie en voorbereiding vergde wat het tegelijkertijd enorm leerzaam maakte.

Leerlingen van het Van Huygens College in Amsterdam.
Leerlingen van het Van Huygens College in Amsterdam.

In tien weken van probleem naar oplossing met Futureproof Online

De eerste ronde van Futureproof Online in 2023 draait al op volle toeren en de tweede staat bijna in de startblokken, maar we blikken nog even terug op het laatste pitch event. Afgelopen ronde namen zestien deelnemers hun certificaat in ontvangst. Sommige van hen hebben hun eigen onderneming opgezet, anderen gingen aan de slag met een vraagstuk van een bestaande impact onderneming. Lanting wil met haar onderneming VP Studies het gebrek aan digitalisering en efficiëntie in het onderwijs verbeteren en zo een oplossing bieden voor het lerarentekort in Nederland. Tijdens het programma werkte ze aan een ‘Teachbot’. Dit is een bot die in staat is om een klas les te geven en gezien kan worden als een digitale leraar. Lanting won hiermee de business coaching van PwC. Een ander impact idee dat opviel was die van Amy. Zij wil organisaties helpen om duurzaamheid meer mee te nemen in hun lange termijn doelstellingen. Uiteindelijk bedacht ze een tool en testte deze bij een bedrijf waar ze in teams spelenderwijs onderzochten hoe ze dit konden doen.

Ook de Innovatie Track leverde weer mooie impact ideeën op, zoals Jarmo die aan de slag ging voor onderneming Do More.  Zij ontwikkelen een persoonlijke herinneringsbox voor nabestaanden. De herinneringsbox fungeert als een online platform om het rouwproces en de herinneringen aan die persoon met elkaar te delen, ook als je niet bij elkaar in de buurt bent. Jarmo voerde een onderzoek uit bij de doelgroep over wat ze wel en niet willen kunnen met zo’n platform en of ze er überhaupt behoefte aan zouden hebben. Uiteindelijk zijn er verschillende prototypes voor een app uitgerold waar Do More mee verder kan.

Benieuwd naar onze programma’s? Meer informatie vind je hier: