Succesverhaal Futureproof Groningen: LUST

Ontdek in dit blog hoe de vrouwen van LUST, onze succesvolle Futureproof alumni, van idee naar werkelijkheid gingen.

‘Met zo’n kort rokje lok je het wel uit’ of ‘Raak me aan met je geile handjes’. Dit soort teksten werden uitgesproken naar de founders van LUST, het biermerk dat seksuele intimidatie bespreekbaar wil maken. Oprichters Aisling, Benthe, Calluna en Frederiek kwamen op hun startup-idee tijdens hun deelname aan Futureproof in Groningen. Afgelopen maand vond de officiële lancering van hun bedrijf LUST plaats! Ontdek in dit blog hoe deze succesvolle alumni van idee naar werkelijkheid gingen.

‘Zonder Futureproof was er geen LUST geweest! Het programma zorgt ervoor dat je echt in actie komt ook al voelt het misschien intimiderend om zelf iets op te zetten. Nu stapten we tijdens het programma gewoon op een brouwerij af om te vragen of ze met ons wilden samenwerken.’

Seksuele intimidatie bespreekbaar maken

Volgens de Aisling, Benthe, Calluna en Frederiek wordt seksuele intimidatie vaak niet serieus genomen, wordt het te weinig besproken en lijkt het alsof mensen het normaal zijn gaan vinden. Daar willen ze verandering in brengen door het gesprek te starten met hun eigen biermerk.

Misschien denk je: ‘Waarom bier?’. Daar is uiteraard goed over nagedacht. LUST biedt de oplossing aan op de plek van het probleem. Uit onderzoek blijkt namelijk dat seksuele intimidatie in 2/3 van de gevallen plaatsvindt onder invloed van alcohol. Het is dus helemaal niet zo’n gek idee om dit onderwerp aan te kaarten in situaties waar alcohol in het spel is. Op de etiketten van de biertjes staan quotes zoals: ‘Moet je maar niet zo sexy naar me kijken’. Deze quotes zijn niet verzonnen, maar daadwerkelijk uitgesproken naar de dames van LUST en staan op het flesje om een aanzet te maken naar een gesprek over seksuele intimidatie.

De vrouwen van LUST tijdens de lancering van hun startup! Van links-rechts: Benthe, Frederiek, Calluna, Aisling.

Het belang van praten

Praten over seksuele intimidatie zorgt voor meer bewustwording zodat het sneller aangekaart kan worden. Denk bijvoorbeeld aan bewustwording onder kroegpersoneel maar ook onder vrienden onderling. Bovendien werkt praten volgens Aisling heel helend wanneer iemand jou iets aandoet waardoor je van slag bent. Erover praten kan opluchten en helpt met het creëren van een nieuwe norm. 

LUST X Futureproof

Aisling: ‘Zonder Futureproof was er geen LUST geweest! Het programma zorgt ervoor dat je echt in actie komt ook al voelt het misschien intimiderend om zelf iets op te zetten. Nu stapten we tijdens het programma gewoon op een brouwerij af om te vragen of ze met ons wilden samenwerken.’ De dames van LUST werden door hun coördinator bij elkaar gezet, omdat ze dezelfde Sustainable Development Goals (SDG’s) belangrijk vonden, namelijk: ‘gender gelijkheid’ en ‘ongelijkheid verminderen’. Al snel bleek dat ze een dreamteam waren, ondanks hun verschillende karakters. Ook benoemd Aisling dat haar deelname aan Futureproof haar professioneel én persoonlijk verder heeft gebracht. Ze weet nu beter wat ze wil en belangrijk vindt en ontdekte wat er allemaal mogelijk is met haar studierichting. 

LUST gaat lekker

In maart lanceerde LUST haar startup bij De Prael Groningen, een sociale brouwerij/proeflokaal, die ook het bier maakt. Dankzij deze lancering ontstonden nog meer samenwerkingen, zoals met een lokaal poppodium en met festivals. Daarnaast gaan ze hun concept uitgebreid testen in samenwerking met Innofest. Er zitten nog meer toffe dingen in de pijplijn die nog even geheim blijven… Benieuwd hoe het verder gaat met LUST? Volg deze toppers op Instagram! @devrouwenvanlust 

Meedoen 

Zelf ook meedoen met Futureproof? Meld je aan!