Hoe Esmée haar Futureproof-idee uitbouwde tot The Sustainable Superstore

Toen Esmée (26) merkte dat haar baan haar weinig energie gaf, besloot ze het roer om te gooien. Ze stapte in bij Futureproof Online om haar passie voor duurzaamheid om te zetten in iets tastbaars. Wat begon als een idee voor een vegan kookboek, groeide (via een kerstcadeau frustratie) uit tot de Sustainable Superstore: een online platform waar consumenten bij tientallen impactvolle ondernemers producten kunnen shoppen. Inmiddels is haar bedrijf bekroond met een Young & Bold Impact Award en zijn er meer dan 70 bedrijven aangesloten als partner.

In dit interview vertelt Esmée hoe Futureproof haar hielp van idee naar onderneming, welke uitdagingen ze tegenkwam en waarom ze vindt dat kleine duurzame ondernemers meer zichtbaarheid verdienen.

Kun je iets over jezelf vertellen?

“Ik ben Esmée, 26 jaar, en deed van januari tot maart 2024 mee aan Futureproof Online. Ik had net mijn master Sustainable Entrepreneurship afgerond, maar die was heel academisch. Ik miste de praktische kant van ondernemen: hoe zet je een idee écht om in iets wat werkt? Daarom stapte ik in bij Futureproof. Toen had ik niet gedacht dat ik uiteindelijk fulltime bezig zou zijn met het idee wat uit het programma is uitgekomen.”

"Nooit gedacht dat een kerstcadeau het startschot zou zijn voor mijn bedrijf."

Hoe ontwikkelde je idee zich tijdens Futureproof?

Ik begon met het idee voor een vegan kookboek. Maar tijdens het marktonderzoek kwamen we erachter dat er daar weinig vraag naar was, zeker onder jongeren, die hun inspiratie vooral halen van Instagram, TikTok en YouTube. Een fysiek kookboek voelt voor velen toch wat ouderwets. Een vriendin en ik, allebei werkzaam in duurzaamheid, hadden dat jaar met kerst een cadeau gekregen van onze werkgever dat allesbehalve duurzaam was. Dat voelde als een gemiste kans. Er worden elk jaar voor miljoenen euro’s kerstcadeaus gegeven aan medewerkers en relaties. Hoe mooi zou het zijn als dat geld naar duurzame ondernemers gaat die het écht anders doen en daarmee bijdragen aan systeemverandering?

Zo ontstond het idee voor een duurzame cadeaubon: een cadeau waarmee de ontvanger zélf iets kiest dat bij hem of haar past. Want hoe leuk een herbruikbare koffiebeker ook is, als je er al vijf hebt, word je er niet blij van. Daarmee kwamen we bij de vervolgvraag: waar kan die cadeaubon dan worden besteed? Grote keurmerken zoals B Corp zijn voor veel kleine ondernemers onbetaalbaar, maar juist daar vind je de mooiste duurzame producten. Daarom lanceerde ik eerst het platform: The Sustainable Superstore. Een soort duurzame Bol.com, waar alleen producten te vinden zijn die goed zijn voor mens en milieu.”

"Juist de kleine, duurzame ondernemers maken het verschil. Ze verdienen meer zichtbaarheid."

Waarom ligt dit onderwerp je zo aan het hart?

“Tijdens mijn stage bij een kleine social enterprise werd ik voor het eerst écht geraakt door duurzaamheid. Ik werkte nauw samen met de eigenaren en zag van dichtbij dat ondernemen ook totaal anders kan: met respect voor mens en milieu en met oog voor de lange termijn.
Veel kleine, duurzame ondernemers hebben geen groot marketingbudget of keurmerk, maar wél geweldige producten en een eerlijk verhaal. Zij verdienen een podium. Met mijn platform wil ik juist hen in het zonnetje zetten, zodat ze op kunnen boksen tegen de grote spelers die goedkoop en vervuilend produceren.”

Wat vond je het leukste onderdeel van het programma?

“Het eindevent. Omdat ik het online programma deed, kende ik mijn groepsgenoten alleen via een scherm. Het was geweldig om elkaar in het echt te ontmoeten, ideeën te presenteren en te zien waar iedereen mee bezig was. Futureproof leert je kritisch kijken naar je idee: is er écht vraag naar, en is het levensvatbaar? Dat vond ik misschien nog wel het meest waardevolle.”

Wat was je grootste uitdaging?

“Het was even slikken toen ik besefte dat mijn eerste idee geen toekomst had. Na het programma had ik wel een plan, maar ik miste ondernemerservaring. Daarom deed ik mee aan Futureproof NEXT. Dat gaf me precies de praktische handvatten die ik nodig had, van begrotingen maken tot administratie bijhouden. Toen ik mijn baan had opgezegd, had ik ineens zeeën van tijd. En dan is het makkelijk om je te verliezen in microdingen, zoals een week lang werken aan een logo. Futureproof NEXT hielp me focussen op wat er écht toe doet om verder te komen.”

Waarom zou je andere startende ondernemers Futureproof aanraden?

“Omdat je in 12 weken enorme stappen zet. Je denkt gestructureerd na over wat je wilt betekenen voor de wereld, samen met een groep mensen die net zo gedreven zijn. Dat motiveert enorm. Ik heb er vrienden aan overgehouden en zelfs nieuwe klanten via de community.”

"The Sustainable Superstore is eigenlijk een duurzame Bol.com—maar dan alleen met producten waar je écht blij van wordt."

Hoe gaat het nu met Sustainable Superstore?

“Heel goed! In november 2024 gingen we live met 20 partners, inmiddels zijn het er ruim 70. Nieuwe partners moeten altijd impact maken voor mens en milieu, daar letten we heel strikt op. We hebben van alles: verzorgingsproducten, kleding, schoenen, lifestyle, kantoor & schoolspullen, koekjes, koffie, thee… alles wat je bij ons koopt, heeft een positieve impact. Na de zomer gaan we met een developer aan de slag om de website te verbeteren. Ik sta ook regelmatig op events voor extra zichtbaarheid. Maar waar ik nog wel het meest naar uitkijk is om onze
B2B cadeaubonnen te verkopen! Dit is immers waar het allemaal begon. Omdat we eerst aan het platform en ons partnernetwerk hebben gebouwd, hebben ontvangers nu keuze uit ruim 2000 producten. Hoe gaaf is dat?! We hebben ook een leuke actie lopen: overtuig jij jouw werkgever om voor onze cadeaubon te kiezen? Dan ontvang jij een pakket met de lekkerste koekjes van Eigen Deeg – biologisch, plantaardig & met circulaire ingrediënten.”

Je hebt ook gebruikgemaakt van het StadsmakersCommunity Fonds. Waarvoor?
“Het geld ging naar website ontwikkeling. Software is nu eenmaal een van de grootste kostenposten als je een platform runt.”

En je won laatst een award?
“Ja, de Young & Bold Impact Award voor Most Scalable Business! Tijdens de Impact Fair in de Jaarbeurs Utrecht werd ik uitgenodigd om te pitchen. Het was een heel bijzondere ervaring om te pitchen in de Jaarbeurs. Het was superwaardevol en heeft me zowel nieuwe klanten als nieuwe partners opgeleverd. De award was een mooie bevestiging dat het platform potentie heeft om uit te groeien tot de sustainable versie van bol.”

"We begonnen met 20 partners, nu zijn het er al 70. En we blijven groeien."

Outro
Esmée’s verhaal laat zien hoe Futureproof niet alleen helpt om een idee te toetsen, maar ook om het om te zetten in een werkend bedrijf met echte impact. Van een hobbyplan tot een bekroonde onderneming, met de juiste begeleiding en mindset kan het dus écht. Ben je geinspireerd geraakt door Esmée’s reis en wil je ook aan de slag met jouw idee?