Papierverspilling tegengaan in het basisonderwijs met MOYU

Wist je dat de papierindustrie één van de grootste uitstoters van broeikasgassen is!? Hier steekt MOYU een stokje voor. Bij MOYU maken ze boomvrije herschrijfbare producten, zoals notitieboeken, én laten per verkocht product een boom planten door hun partner Trees for Kenia. Leon en Betelhem gingen tijdens de Innovatie Track aan de slag met een vraagstuk van MOYU: ‘Hoe kunnen wij onze producten beter afstemmen op het basisonderwijs?’ Lees in dit blog op welk innovatief concept zij uitkwamen.

MOYU strijdt tegen papierverspilling

Ondanks dat we ons in een digitaal tijdperk bevinden, willen we het allerliefst ‘ouderwets’ schrijven, tekenen en krabbelen op papier. Dat is ook logisch want het heeft vele voordelen, zoals het verhogen van je creativiteit. De negatieve effecten van single-use papier liegen er daarentegen niet om. De papierindustrie is dus één van de grootste uitstoters van broeikasgassen, er kan wel 10 liter water verbruikt worden om één A4 velletje te maken en 17% van alle gekapte bomen wordt gebruikt om papier voor eenmalig gebruik te maken. Reden genoeg voor MOYU om de strijd tegen papierverspilling aan te gaan.
 
Hoe ze dat doen? Door schrijven op steen weer de norm te maken! MOYU maakt notitieboeken, kantoor- en schoolartikelen van uitwisbaar steenpapier waardoor je het keer op keer kunt gebruiken. Benieuwd hoe dit echt in z’n werk gaat? Bekijk dan hier het maakproces. Alleen herbruikbare producten maken, vinden ze niet genoeg, dus wordt er per verkocht item een boom geplant door hun partner Trees for Kenia.

"Per minuut worden 30 voetbalvelden aan bos omgehakt. Dat zijn 15 miljard bomen per jaar."

Innovatie Track deelnemers op bezoek bij het hoofdkantoor van MOYU.
Innovatie Track deelnemers op bezoek bij het hoofdkantoor van MOYU.

Minder single-use papier in het basisonderwijs

MOYU zag dat er vooral in het basisonderwijs nog veel gebruik gemaakt wordt van single-use papier en dat ze juist binnen dat deel van het onderwijssysteem nog niet veel samenwerkingen hebben. Om daar verandering in te brengen, schakelden ze de hulp in van Futureroof Online en zo gingen Leon en Betelhem als team aan de slag met hun vraagstuk: ‘Hoe kunnen wij onze producten beter afstemmen op het basisonderwijs’? Wij vroegen Leon (22) om iets te vertellen over het proces en waar ze op uitkwamen met hun onderzoek.   

Eerst bewustwording, daarna draagvlak

Leon en Betelhem vroegen zichzelf aan het begin af of traditioneel papier überhaupt wel vervangbaar is binnen het basisonderwijs, omdat ze daar vaak via een bepaalde structuur werken. Leon: “Uit ons onderzoek, bestaande uit enquêtes en interviews, bleek dat de doelgroep (leerkrachten, bestuurders, kinderen en ouders) duurzaamheid belangrijk vinden bij de keuze van schoolmaterialen, maar dat een groot deel zich niet echt bewust is van de bijdrage van papierverspilling aan de wereldwijde CO2-uitstoot.” Deze kennis was voor hen een keerpunt. Ze kwamen erachter dat bewustzijn rondom het probleem in eerste instantie cruciaal was. “Hoe ga je anders een duurzaam product optimaal introduceren binnen een nieuwe markt”, aldus Leon. Eerst bewustwording en daarna draagvlak was hun gedachte.

"Het Futureproof-programma heeft mij persoonlijk een enorme drive opgeleverd. Als je ziet wat je in korte tijd neer kunt zetten en wat je kan betekenen voor elkaar, dan levert mij dat veel energie op."

Op duurzaamheidstour

Leon en Betelhem bedachten een laagdrempelig concept om die bewustwording te creëren: een MOYU duurzaamheidstour met een eerste versie in Utrecht. Wat houd die tour in? MOYU gaat met een elektrische bus langs basisscholen in Utrecht om hun producten én het probleem bekend te maken bij de doelgroep. Er worden interactieve spelletjes gespeeld met MOYU-producten waarbij er aandacht is voor papierverspilling. Leon: “De bus wordt visueel aantrekkelijk vormgegeven en neergezet op het schoolterrein. Op deze manier kunnen geïnteresseerden voorbijlopen en kennis maken.” Het doel van deze eerste tour is om ervoor te zorgen dat er een geïnteresseerde kopgroep ontstaat die uiteindelijk de producten wil testen in de lessen.

Leon aan het pitchen in de Alchemist in Utrecht
Betelhem aan het woord tijden de pitch

"Ik heb meegedaan om mijn netwerk te vergroten in de branche van duurzaam en maatschappelijk ingestelde bedrijven. De innovatie-kennis had ik al, maar de specifiekere kennis én het netwerk rondom Futureproof hebben enorm bijgedragen."

Leon over de Innovatie Track van Futureproof Online

“Het leukste onderdeel was toch echt het contact met MOYU zelf en het contact met de doelgroep”, zegt Leon. Hij vertelt dat ze met meer dan 60 basisscholen contact hebben gehad en dat hier interessante gesprekken uit voortkwamen. Leon: “Het Futureproof-programma heeft mij persoonlijk een enorme drive opgeleverd. Als je ziet wat je in korte tijd neer kunt zetten en wat je kan betekenen voor elkaar, dan levert mij dat veel energie op. Daarnaast vergroot je je netwerk enorm. Je wordt geïnspireerd door anderen en jij inspireert ook weer anderen. Dat maakt een programma zoals Futureproof speciaal.”

Leon koos bewust voor de Innovatie Track omdat het paste bij zijn studie Business Innovation, maar het sprak hem extra aan omdat je aan de slag gaat voor een impact onderneming. Leon: “Ik heb meegedaan om mijn netwerk te vergroten in de branche van duurzaam en maatschappelijk ingestelde bedrijven. De innovatie-kennis had ik al, maar de specifiekere kennis én het netwerk rondom Futureproof hebben enorm bijgedragen.”

De Innovatie Trackers met hun MDT-certificaat!

De volgende ronde van de Innovatie Track van Futureproof Online staat in het teken van mentale gezondheid onder jongeren en trekt daarmee een uniek jasje aan onder de naam ‘Mind Matters‘. Speciaal voor dit programma heeft Join Us, expert in de preventie en het aanpakken van eenzaamheid onder jongeren, een module ontwikkeld voor de e-learning waar wij mee werken. Hierin kom je meer te weten over de verschillende vormen van eenzaamheid en hoe je die kunt voorkomen of verminderen. Klinkt goed?